Wat is een kettlebell?

Een kettlebell is een trainingsgewicht van gietijzer. Het ziet er uit als een ouderwets kanonskogel met daaraan een handvat. Van oorsprong wordt de kettlebell ook wel “girya” of “ball of strength” genoemd en is ontstaan in het oude Rusland. De eerste geregistreerde vermelding van het woord girya, wat traditioneel Russische gewicht van gietijzer betekent, was in 1704 in een Russisch woordenboek. Kettlebells zijn verkrijgbaar vanaf 4 kg tot meer dan 40 kg, telkens in stappen van 4 kg. Oorsponkelijk werd het gewicht gemeten in Poods (Russische pond), wat een Russische gewichtsaanduiding is. Eén Pood is gelijk aan 16 kg.

Heb ik speciale training nodig om een kettlebell te gebruiken?

Wanneer je begint met het trainen met kettlebells kan dit het beste onder leiding van een gecertificeerde instructeur. Drie of vier één op één sessies of het bijwonen van groeplessen zullen je flink op weghelpen om eerst de juiste trainingstechniek aan te leren om blessures te voorkomen.

Word ik als vrouw niet te gespierd?

Vaak schrikt het vooral vrouwen af, als ze horen dat een kettlebell training uit zware gewichten bestaat onder hoge intensiteit. Het is juist een effectieve manier om (terug) in vorm te komen. Het is een misvatting, zeker onder vrouwen, dat je breed wordt door krachttraining. Van krachttraining met kettlebells worden de vrouwelijke vormen juist (meer) zichtbaar. Je zult beseffen dat je sterker bent dan je dacht, je houding zal verbeteren en het uitvoeren van dagelijkse activiteiten wordt makkelijker. Sterker nog, onder vrouwen zijn kettlebells erg populair. Het is verder belangrijk om te weten dat kettlebell training geen bodybuilding is.

Gebruiken jullie alleen kettlebells?

Onze belangrijkste tool is de kettlebell en we gebruiken deze voor de meerderheid van alle lessen. We gebruiken ook een paar andere training tools en bodyweight oefeningen.

Zijn kettlebells ook geschikt voor ouderen?

Jazeker! Op latere leeftijd is het belangrijk om aan beweging te doen en spiermassa te vergroten. Kettlebell training is daar geschikt voor. Je bent nooit te oud om te beginnen.

Is kettlebell training ook geschikt voor duursporters?

Zeker! Het trainen met kettlebells is een uitstekende aanvulling op een duurtraining. Kettlebells verbeteren het prestatieniveau in jouw eigen sport en zorgen ervoor dat je sterker wordt. Daarnaast zorgt het voor minder blessure gevoeligheid. Je zult bijvoorbeeld meer “pijnvrij” kunnen hardlopen.

Is kettlebell training te combineren met andere sporten?

Kettlebell training is een goede aanvulling op alle andere sporten. Kettlebells richten zich door de functionele bewegingen veel op de kracht van de heupen en de core-strength. Goede heupen zijn de sleutel tot elke beweging.

Waarom zijn jullie gevestigd in Capelle aan den IJssel terwijl de naam Rotterdam Kettlebell Academy is?

Om een geschikte trainingslocatie te vinden zijn wij uitgekomen op het huidige adres aan de rand van Rotterdam Nesselande. Perfect geleden tussen Rotterdam, Capelle aan den IJssel en Nieuwerkerk aan den IJssel.

Kan ik het eerst proberen voordat ik lid word?

Absoluut. Je moet kettlebell training zelf ervaren, voelen en meemaken om volledig de voordelen te begrijpen die het kan bieden. Daarom bieden wij speciaal onze gratis proeflessen aan.

Kan ik een vriend of vriendin meenemen?

Zeker! Je moet absoluut een vriend meenemen! Het is voor ons een groot compliment als je vrienden en familie naar ons verwijst. Mond tot mond reclame helpt ons kleine “bedrijf” groeien en beter worden. Daarnaast belonen wij jou ook indien je een nieuw lid aanbrengt. Hierbij kun je denken aan het volgen van gratis trainingen of korting op jouw huidige abonnement. Zie hiervoor de pagina prijzen.

Wat neem ik mee naar de kettlebell training?

Een flesje/bidon water en een handdoek. Het meenemen van een eigen kettlebell is niet nodig. We hebben genoeg kettlebells in verschillende gewichten staan.

Wat voor kleding heb ik aan tijdens een kettlebell les?

Lange of korte sportbroek en t-shirt. Draag comfortabele, zachte, losse sportkleding waarin je goed kan bewegen. Kleding moet niet veel en veel te ruim zitten (baggy), dat maakt het moeilijk voor de coach om je houding en techniek goed te analyseren tijdens bewegingen. Draag ook sportschoenen met platte zool.

Hoe is een kettlebell training opgebouwd?

De trainingen duren ongeveer 60 minuten en bestaan uit maximaal 8-10 personen en staan onder begeleiding van een trainer/coach. We beginnen met een warming-up en werken daarna aan de techniek van diverse kettlebell oefeningen. Daarna start iedereen met de “workout of the day”. We sluiten de training altijd af met een cooling down.

Wat kost kettlebell training?

Kijk voor alle abonnementen en andere prijzen op de pagina prijzen.

Waarom zijn de prijzen hoger dan een sportschool?

Bij de Rotterdam Kettlebell Academy train je in kleine groepen met veel persoonlijke begeleiding. Bij een standaard sportschool betaal je om te bewegen, bij kettlebell trainingen betaal je om echt te trainen en getraind te worden.

Wat gebeurt er als ik één of meerdere trainingen moeten missen?

Wij begrijpen dat dit soort dingen kunnen gebeuren. Je kunt deze lessen altijd inhalen op een ander tijdstip. Als je echt resultaat wil behalen is het wel belangrijk dat je geregeld komt trainen en alleen een training overslaat als het absoluut noodzakelijk is.

Hoe begin ik? Hoe schrijf ik mij in?

Je kunt je hier inschrijven of opgeven voor de gratis proeflessen.
Daarnaast kun je ook gewoon bij elke training binnen lopen. Dit is meteen de mogelijkheid om een kettlebell training te ervaren. Zie hiervoor ons lesrooster en openingstijden.

Gratis Proefles. Meld je nu aan!

Advertenties